Kan vi ”förbjuda” PhotoShop?

Mårten Eneroth

Mårten Eneroth

| Av: Mårten Eneroth |

Med jämna mellanrum hörs det både från medias och en skara välmenande barnbeskyddares sida att ”vi bör förbjuda PhotoShop”. Att retuschering av bilder är farligt för både kvinnor och barn, samt att det på något vis är ”fusk” att redigera bilder med hjälp av olika programvaror på datorer.

Först måste jag säga att jag har viss förståelse för dessa idéer i ljuset av de avarterna i modebranschen och i media som under lång tid byggt upp ett kroppsideal för kvinnor som är helt vansinnigt, och som nu håller på att förvandla bilden av hur människan bör se ut till en parodi.

Men, och det här är ett stort men, det är helt meningslöst att tro att man skulle kunna driva fram en ”verklig” bild av vår värld genom att förbjuda digital bildbehandling. För det första så existerar det idag inte en enda bild i media, stillbilder likväl som rörliga bilder, som inte passerat någon form av bildförbättring, retuschering och förbättring. Alla bilder fixas till, det är ett faktum. Det är nu länge sedan det gick att hävda att bilder i dagstidningar var ”oförvanskade”. För det andra bör man vara medveten om att det aldrig funnits några ”äkta” avbildningar av verkligheten. Bilder, statyer, tavlor, teckningar, foton och filmer är alla – och har alltid snarare varit – en framställning av en önskad verklighet. All bildkonst har redan från starten varit ”PhotoShoppad” för att skildra en förskönad eller förbättrad värld, en annan värld än den vi ser med våra blotta ögon.

Det började med det som bevisligen är världens äldsta yrke, den grafiska designern,konstnären, målaren eller den ursprungliga PhotoShop-artisten. Människan som redan tidigt i vår utveckling som art målade i grottor, på hyddorna och på stenar. Det dessa konstnärer målade med fingrar eller genom att spraymåla med munnen full av pigment var inte de verkliga uroxar eller urhästar de såg dagligen. Istället framställde de bilder av drömdjur; fantastiska, gudalika varelser som gav dem föda, kläder och vapen. De ”PhotoShoppade” fram en idealbild av de byten som de önskade fånga snarare än de som betade i närheten. Sedan dess har ingen bildkonst ens kommit nära att vara en ”äkta” eller ”verklig” avbildning.

Statyerna av fruktbarhetsgudinnorna, i det som idag är norra Tyskland, var det nog ingen under bronsåldern som på allvar såg som en förebild av hur kvinnor verkligen borde se ut. Egyptens Faraoner framställde sig själva som femton meter höga och i fyra versioner samtidigt. Varken Julius Caesar eller Cleopatra var säkerligen så bildsköna som deras statyer och porträtt ville ge sken av och det fanns troligen få levande människor som kom i närheten av skönheten hos Michelangelos David.

När sedan fotografering blev möjlig leddes vi alla in i tron att ett foto var en verklig bild, en ”äkta” bild. Men det är fel att tro att det som kom ur de gamla kamerorna som laddades med film på något sätt var en strikt neutral skildring av vår verklighet.

Redan från början användes alla möjliga trick med speglar och retusch för att förvanska eller förbättra verkligheten; trickfotografering är en lika gammal konst som själva fotografiet själv. Dessutom väljer fotografen själv utsnittet; vad vi får se, och viktigare, vad vi inte får se i bilden. Fotografen väljer även bländare och vilken typ av film som sitter i kameran, samt hur filmen skall framkallas och hur papperskopiorna framställs. Allt sammantaget gör att ett foto visar en bild av verkligheten som är vinklad redan i fotografens hjärna när hen planerar att ta bilden.

Idag har vi digitala kameror i nästan varje telefon, filmer flödar ut över Youtube och nästan vem som helst klarar att trixa till både bilder och filmer i ett dataprogram. Det är faktisk lätt att tro att det är något falskt och fel med alla dessa ”sneda bilder av verkligheten” och det är lätt att tro att något skulle förändras av att man förbjuder bildförbättring eller manipulering. Men faktum är att det enda vi faktiskt kan göra är att inse att inga av de bilder vi ser i media är äkta, att det aldrig varit en ”korrekt” verklighet som visats i några av de bilder vi möter i vardagen och att vi måste lära våra barn redan från tidig ålder att vara kritiska mot de bilder som de möter. Precis som vi måste lära oss själva och våra barn att vara kritiska till vad som sägs och skrivs.

Mårten Eneroth

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: